Nieuws

juni, 2011

Ervaren

Leviatthan

MONUMENTA, 2011

11 mei – 23 juni

Anish Kapoor

‘Leviathan’

Grand Palais, Parijs

juni, 2011

nieuw

Gaping van de geest

‘Gaping van de geest’

mei, 2011

nieuw

 ‘Energieën’ in progress

tekeningen

energie detail

detail 1

energie detail 1

detail 2

 

mei, 2011

Art Amsterdam, Amsterdam

art amsterdam

Galerie Smarius / Steven Sterk, Gorredijk 

stand 65

11 mei – 15 mei 2011

art amsterdam 2

art amsterdam 005

art amsterdam 022

groeps 

Pedro Bakker, Wim Bosch, Brieke Dorst, Tjibbe Hooghiemstra, Hans Klein Hofmeijer en Alet Pilon

www.artamsterdam.nl

april, 2011

Tentoonstelling ‘Drawing, The Best!’ (detail)

rechts, viermaal Hans Klein Hofmeijer

midden, Jantien Jongsma

links, Tjibbe Hooghiemstra  

Galerie Smarius/Steven Sterk

april, 2011

‘Een stille taal’ in progress

Eerste opnames voor het project ‘Een stille taal’.

Dré Didderiens

Dré Didderiéns, documentaire maker

SLOWeMOTION films

www.dredidderiens.nl

april, 2011

recentelijk verschenen, boek uitgave

‘ZONDER RUIS’

(aan de rand van het land)

boek omslag zonder ruis

Flaptekst

‘In afzondering’

Sinds enkele jaren verblijf ik elk jaar een korte periode aan de rand van het land.

Het daadwerkelijke wonen en werken op het strand van Zeeland, in een periode dat het landschap weer teruggegeven wordt aan zijn bewoners, is inmiddels een ritueel geworden.

Het intens beleven van het landschap en de afzondering geven mij de ruimte, rust en concentratie waar in een onhedendaagse traagheid werk kan ontstaan. Letterlijk met de rug naar de hectiek van de maatschappij en vóór mij een zee van ruimte, die voorwaardelijk  is voor ongestoorde ontvankelijkheid.

Het op zijn scherpst functioneren van de zintuiglijke waarneming, maakt het mogelijk om het tot dan toe nog onzichtbare en onbekende, het levenslicht te laten zien.

Telkens weer kom ik thuis met gevulde dag- en werkboeken en een aanzienlijk aantal tekeningen.’ZONDER RUIS’ is een document geworden, wat het (ook op andere momenten dan de daadwerkelijke aanwezigheid) mogelijk maakt, iets van deze intens beleving te doen herleven.

Hans Klein Hofmeijer

maart 2011

Uitgever: in eigen beheer
Formaat: 200 x 250 mm
Omvang: 138 pagina’s
Uitvoering: gelijmd net harde kaft en stofomslag
Albeeldingen: 41 zwart-wit, 54 full-colour
Tekst: Hans Klein Hofmeijer
Boekverzorging: Hans Klein Hofmeijer en Ans Jacobs
Oplage: variable (op bestelling)

boek pagina's zonder ruis

april, 2011

‘Verzameling van herinneringen’

Luc Tuymans

‘La Correspondance’, 1985

Olieverf op doek, 80 x120 cm, Collectie fur Moderne Kunst, Frankfurt

LUC TUYMANS

‘Retrospective’

18/2 – 8/5 – 2011

Paleis voor Schone Kunsten/BOZAR

Brussel 

www.bozar.be

maart, 2011

Galerie Smarius/Steven sterk, Gorredijk

Sateliet programma,Tekenmanifestatie

Naar aanleiding van de tentoonstelling ALL ABOUT DRAWING

Stedelijk Museum Schiedam.

‘DRAWING, THE BEST’ 

Uitnodiging, Galerie Smarius/Steven Sterk

24 april – 26 juni 2011

groeps

opening Zondag 24 april 15.00 uur

Met: Pedro Bakker, Allie van Altena, Sjef Henderickx, Pietsjanke Fokkema, Maria Jager, Jissel Kerkstra, Henrik Kroner, Jantien Jongsma, Terry Thompson, Tjibbe Hooghiemstra, Arno Kramer en Hans Klein Hofmeijer.

februari, 2011

Van Abbemuseum

Bibliotheektentoonstelling

Van Abbe Museum

‘VERZAMELEN’

THE MAIL ART PROJECT

mail art project Van Abbe Museum 3

20-02-2011 – doorlopend

 

mail art project Van Abbe Museum

Opening 20-02-2011

februari, 2011

Denkbeeld met hiaten

Nr 800, 2009

‘Denkbeeld met hiaten’

Gemengde techniek op papier

Buitenmaat 51 x 44 cm

Binnenmaat 29 x 21 cm

januari, 2011

atelier

2011 atelier a

januari, 2011

Atelier

atelier 2011

januari, 2011

‘NABEELD’

Uit de schemerzone van de herinnering 1

Uit de schemerzone van de herinnering 1

Inktjet op etspapier

20 x 28 cm

Uit de schemerzone van de heinnering 2

Uit de schemerzone van de herinnering 2

Inktjet op etspapier 

20 x 28 cm

Uit de schemerzone van de herinnering 3

Uit de schemerzone van de herinnering 3

Inktjet op etspapier

20 x 28 cm

Uit de schemerzone van de herinnering 4

Uit de schemerzone van de herinnering 4

Inktjet op etspapier

20 x 28 cm

Januari, 2011

Energie kruis

Energie kruis

Januari, 2011

recent 

Nr 847, 2010, 'ZT'

Nr 847, 2010, ‘ZT’

Gemengde techniek op ordnerkaft

Buitenmaat 25 x 53 cm

Binnenmaat 29 x 32 cm

Januari, 2011

De tentoonstelling ‘Het vinden van een beeld’

 Hans Klein Hofmeijer

Is nog te bezoeken tot 23 januari 2011, alleen op afspraak.

overzicht Galerie Smarius

www.galeriesmarius.nl

December 2010

EXTRA MOGELIJKHEID

Galerie Smarius biedt op 26, 27 en 28 december een extra mogelijkheid om nog de tentoonstelling ‘Het vinden van een beeld’ van Hans Klein Hofmeijer te bezichtigen.

En uur voor aanvang van drie klassieke concerten in de grote boekenhal van Steven Sterk bent u van hart welkom in de galerie.

Concerten met mede werking van EMMY VERHEY, viool, ANITA JELLEMA, Sopraan, GEERT CHATROU, kunstfluiter, DANA de VRIES, cello, BEN WELSHAUPT, trompet en piano, ALBERT BONNEMA, tenor en ANDREW WISE, piano.

Op het programma staan oa werken van SCHUMANN en SCHUBERT.

Aanvangconcert 20.00 uur. info [email protected]  

www.galeriesmarius.nl

 

December, 2010

Beuys, K 20, Dusseldorf

Joseph Beuys, Parallelprozesse.

K20, Düsseldorf

11-09-2010 – 16-01-2011

 

November 2010

Openingswoord door Rob Smolders.

Bij de tentoonstelling: Hans Klein Hofmeijer ‘Het vinden van een beeld’, Galerie Smarius/Steven Sterk.

Rob Smolders

Kunst is geen hocus pocus.

Kunst wordt gemaakt door mensen. Als iets betekenis heeft voor degeen die het gemaakt heeft, zal een ander er ook betekenis in zien.

Hans Klein Hofmeijer laat hier een keuze zien uit zijn werk van de afgelopen tien jaar. Ik heb de lijst met titels bestudeerd en er en aantal trefwoorden in aangestreept die vaker terugkeren:

Ziel, hoofd, denken: dat spreekt voor zich.

Galm, lichtval, ‘door woorden voortgestuwd’: dat is horen, zien en bewegen. Dit duidt op beweging,verschillende vormen van energie die de zintuiglijke wereld aanraken.

Verzameling, reservoir, ‘alles recht gelegd’: een streven naar orde.

Landschap, shelter, ‘vanuit de veiligheid’: het zoeken naar bescherming.

Er wordt verwezen naar tekens, woorden, iets wordt enigmatisch genoemd: er is spraken van symbolen en raadsels.

Tenslotte is er een verwijzijng naar het tekenen: ‘vanitas gekras’.

De vraag is: wat ziet HKH op het moment dat hij tekent? Een landschap? Een vrouw? Een monster? Een vlek?

Zijn beelden zijn figuratief. Ze appelleren aan een herkenbare wereld.

Hij benoemt ze met abstracte begrippen: denkbeeld, achterkant, verdieping. Maar de inspiratie komt uit de natuur. Uit bestaande vaste vormen maar ook uit processen. Uit opstijgende bewegingen, glooiingen, kraters en holtes, uit erupties en stromingen, uit hangen en wurgen. Dikwijls stralen de vormen in zijn tekeningen iets uit of ze spatten uit elkaar. Er is energie in deze wereld. Schijnbaar ongerichte energie die kapot maakt en creéert. Zoals een vulkaan zijn omgeving vernietigt, van vorm laat veranderen en er een nieuwe natuur laat groeien. In de natuur houden tegengestelde krachten een eeuwigdurende kringloop op gang.

HKH reist graag omdat hij rusteloos zoekt naar een plek waar hij zich  thuis voelt, een onderkomen. Daarin lijkt hij op de Friese dichter Slauerhoff die schreef dat hij alleen in zijn gedichten zou kunnen wonen. Zijn gemoed past bij dat van de negentiende-eeuwse romanticus. Hij is op zoek naar veiligheid maar laat zich graag verleiden door de sublieme ervaring. De neerslag van die beleving is niet meer dan een vergeefse poging tot registreren, vanitas gekras. Hij zoekt naar rust en voelt voortdurend dreiging. Het lichaam is tegelijkertijd het huis van de rede, het denkbeeld, en van de de ziel waarin de duivel gevaren kan zijn.

In het midden vn de negentiende eeuw zagen kunstenaars zich geconfronteerd met het bovennatuurlijke: monsters, duivels, demonen en geesten bevolkten hun werk. Eigenlijk waren dat symbolen van het onzegbare, van alles wat groter is dan de mens kan bevatten. Charles Baudelaire schreef in ‘Le sleen de Paris’: ‘ En nu ontstelt de diepte van de hemel mij; die helderheid brengt me tot wanhoop. De ongevoeligheid van de zee, de onveranderlijkheid van het schouwspel maken me opstandig. Oh! Moeten wij eeuwig lijden of altijd vluchten voor wat mooi is? Oh natuur, die meedogenloos betovert, die het altijd van mij wint, laat me! Houd op verlangens op te roepen en mijn trots te beproeven! Het onderzoek van het schone is een duel waarin de kunstenaar schreeuwt van angst, voordat hij zich gewonnen geeft.’ Merk op dat Baudelaire niets schrijft: voordat hij wint, maar: voordat hij zich gewonnen geeft. De sublieme ervaring is een moment van overgave.

HKH laat zich uitdagen door wat de ziel hem influistert. Hij zoekt er beelden voor in de natuur. Zijn schrijvende hand moet de bezwering tot stand brengen. Hij tekent en schrijft. En hij plakt, combineert flarden tot een nieuw geheel. Alles op klein formaat. Hij schrijft de titel op de tekening als bewijs dat die deel uitmaakt van het kunstwerk. Hij noteert ook de datum op het blad, als bewijs dat deze tekening een neerslag is van een moment. Daarmee laat hij ook zien dat zijn kunst stemmingskunst is. Kunst van het moment, van de concentratie.

Het is kleine kunst. Ontroerende en soms vervoerende kunst. Kunst van een roes. Van de stilte. Van het weinig dat al gauw genoeg is om een hoofd te kunnen vullen.

Hij maakt voorzichtige kunst. Transparant. Bescheiden. Hij zoekt naar beheersing door overgave. Maar het volgen van zijn verbeelding en sensaties leiden hem op een moeilijk begaanbaar pad. Het kan soms beter lukken dan op andere momenten. Het kon best eens zijn dat overgave als leidraad voor het scheppen een tamelijk moeilijke opgave is. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk, nu het werk hier hangt en het een titel heeft en een prijs, en wij wijn drinken en elkaar feliciteren. Wij waren er niet bij toen HKH zijn tekeningen maakte, of in het veelvoud van momenten toen hij zijn tekeningen niet maakte omdat iets hem tegenhield. Het gevoel dat alle inspanning vergeefs is, het spleen, de melancholie, ze liggen steeds op de loer. Melancholie is geduldig, veel geduldiger dan de scheppende mens.

In dezelfde bundel van Baudelaire waaruit ik zojuist citeerde, schrijft hij: ‘Om de vreselijke last van de Tijd die uw schouders breekt en u ter aarde doet buigen niet te voelen, moet u zich onophoudelijk bedrinken. Bedrink u, bedrink u telkens weer, zodat u geen slaaf wordt van de Tijd, die ons tot martelaren maakt! Word dronken van wijn, poëzie of deugd, wat u maar wilt.’

Het is mogelijk dat elk geslaagd kunstwerk dat HKH aflevert, een kleine overwinning is op de tijd. Dat zou een felicitatie waard zijn. Maar die overwinningen van het scheppen liggen achter hem. Voor hem wachten nieuwe duels en weer zal hij het gevoel hebben nergens thuis te zijn en met zijn gekras niets bereikt te hebben. Dat is het lot van de kunstenaar die zijn stemmingen wil volgen en durft te zwerven om thuis te komen.

Zo bezien is de kunst- ik bedoel nu alle kunst- een klein daad. Kleine maar moedig.

Laten wij de kunstenaar bijstaan, in elk geval op deze zondagmiddag, en ons bedrinken aan zijn poëzie. Misschien ook aan de wijn, maar dan als ode aan de moed van de kunstenaar iets kleins te verrichten dat groots is in zijn streven.

Rob Smolders

November 2010

Zaaloverzicht tentoonstelling ‘Het vinden van een beeld’, Galerie Smarius/ Steven Sterk.

28 november t/m 24 december

overzicht 1 Smarius

Overzicht 3 Smarius

Overzicht 2 Smarius

November 2010

nieuw

Nr 878, 2010, 'Studie voor een landschapachtige verdieping'

Nr 878, 2010

‘Studie voor een landschapachtige verdieping’

Buitenmaat: 60 x 79 cm

Binnenmaat: 33 x 79 cm

Ballpoint en krijt op oude enveloppe

November 2010

nieuw

Nr 879, 2010, Wat er zo mooi aan is'

Nr 879, 2010

‘Wat er zo mooi aan is’

Bister, krijt, potlood en gesso op papier

November 2010

nieuw

Nr 884, 2004/2009, 'Blauw onderkomen'

Nr 884, 2010

 ‘Blauw onderkomen’

( Een mogelijk onderkomen voor het denken)

Buitenmaat: 73 x 64 cm

Inkt, as, conté en acryl op linnen

November 2010

nieuw

Nr 885, 2008/2009 'Uit mijn zielsfaculteit, drie maal'

Nr 885, 2008/2009

‘Uit mijn zielsfaculteit, drie maal’

buitenmaat: 56 x 152 cm

Pigment, inkt, houtskool en potlood op papier