Teksten

Deze kant op schilder!

Fragment

……….’Taal speelt een grote rol in zijn werk. Met enige regelmaat gebruikt hij papier met voorgedrukte tekst. Ook kunnen zelf geschreven woorden een instrument zijn, waarmee hij zich bedient. Soms zijn dat simpele aanduidingen: de tijd waarop het werk ontstond bijvoorbeeld. Zijn schilderen is denken in woord en beeld.
Hij is een fervent lezer en verzamelaar. De boeken in zijn boekenkast zeggen veel over zijn verwantschap met andere kunstenaars. Er staan boeken van en over onder meer René Daniëls, Otto Egberts, Marc Mulders, Raoul De Keyser en Joseph Beuys, wiens tekeningen Klein Hofmeijer koestert en bewondert.

Ook het meesterlijke ‘De wijnjaren’ staat er. Een boek over de Belgische kunstenaar Thierry De Cordier, die opvallende overeenkomsten heeft met Klein Hofmeijer. Een aantal jaren nadat Hans Klein Hofmeijer zich terug trok en zich bezon hoe het verder moest met de kunst, bewandelde De Cordier een soortgelijke weg. Hij kocht een oude boerderij in de Vlaamse Ardennen en ging vooral nadenken over kunst. Het leidde in beide gevallen tot een introspectieve houding. Niet produceren omdat er zonodig geproduceerd moet worden, maar wachten en waken, je open stellen voor wat komt. Deze receptorische kant komt bij Klein Hofmeijer prachtig tot uiting in een serie tekeningen van een antenne-achtige vorm in een leeg landschap.

Het is een interessante slingerweg die Klein Hofmeijer zich heeft uitgezocht. Uit alles wat hij zegt en doet, spreekt doordachtzaamheid. Zelf heeft hij zijn weg treffend uitgebeeld in ‘This way painter’ uit 2002. Het werk is geschilderd met beits die Klein Hofmeijer vanuit een stronk- of stamachtige vorm heeft laten uitlopen. Zo onstaat een soort hoofdweg met diverse zijpaden en staat het werk symbool voor de werkwijze van de kunstenaar. Hij heeft steeds de mogelijkheid om de hoofdweg te verlaten, maar komt er uiteindelijk altijd weer op terug.’…….

Tekst door: Gerrit van den Hoven

» terug naar Teksten