Teksten

‘Onbevangen van niets naar iets’

‘Onbevangen van niets naar iets’ – Hans Klein Hofmeijer: Ochtendlicht

Persbericht

Onder de titel Ochtendlicht schenkt Museum van Bommel van Dam in Venlo, uitgebreid aandacht aan de onderwerpen, thema’s en motieven die voorkomen in het werk van Hans Klein Hofmeijer. Centraal staat de puurheid waarmee hij elke ochtend de wereld monstert en de onbevangenheid waarmee hij scheppend van niets naar iets gaat. Daarbij richt het veelzijdige project zich specifiek op de werken op papier, schilderijen en fotografieën uit de jaren 1995-2008.

Na jaren met grote toewijding in een eigen fundamentele stijl te hebben gewerkt, trekt Hans Klein Hofmeijer (Tilburg, 1957) zich begin jaren negentig terug in zijn atelier in de Brabantse Kempen om zich te bezinnen op zijn artistieke toekomst. Hij werkt geconcentreerd aan zijn oeuvre en verstuurt vanuit zijn atelier met grote regelmaat beeldbrieven naar mensen die zijn werk volgen. Dan, rond 1995, treedt Klein Hofmeijer met schilderijen naar buiten die de voorbode vormen van een opmerkelijke picturale evolutie.

Experimenteerdrift

Eind jaren negentig ontstaan talloze nieuwe werken met veel kleiner formaat en onorthodox materiaalgebruik. De atypische werken die dikwijls tijdens de ochtenduren ontstaan, heten Momenten van Bezigheden. Hans Klein Hofmeijer besluit voor langere tijd naar Frankrijk te vertrekken, waar hij bijzonder geïnspireerde tekeningen en doeken maakt. De kunstzinnige oogst bevalt hem zo goed dat hij drie jaar later opnieuw het land bezoekt én er wederom een inventieve scheppingsfase beleeft. Uit dit recente werk blijkt dat cruciale aspecten uit de jaren tachtig zoals het werken in series, het experimenteren met materialen én het continue zoeken naar maximale ruimte binnen bepaalde grenzen ook nu nog constanten zijn.

Een onverwisselbare stijl

Soms moet je letterlijk met je neus op een werk van Klein Hofmeijer staan om de precieze opbouw en samenhang van de verschillende onderdelen te vatten. Het lukt hem iedere keer weer om allerlei externe artistieke invloeden (kunst, literatuur, film en muziek) te absorberen en aaneen te smeden tot een onverwisselbare stijl.

Vanaf 7 maart tot en met 1 juni aanstaande schenkt Museum van Bommel van Dam uitvoerig aandacht aan de diverse thema’s en motieven die in Hans Klein Hofmeijers werk voorkomen. Behalve dat er thematisch wordt stilgestaan bij series als Lichtvangers, de Achterkant van de Schilder of Inktmannen, is er veel aandacht voor zijn complexe woordbeelden, zijn inventief materiaalgebruik en de prikkelende uitspraken over zijn kunstenaarschap.

Ochtendlicht is de eerste museale solotentoonstelling van Hans Klein Hofmeijer in Nederland, waarop 70 kunstwerken gepresenteerd worden alsmede bijzondere documents humain. Metafoor voor de titel is de poëtische tekst Een Stille Ochtend van Bram Vermeulen, die symbool staat voor de onbevangenheid waarmee Hans Klein Hofmeijer iedere ochtend werkt. Het project wordt begeleid door een fraaie fullcolour publicatie die in Venlo gepresenteerd wordt. Kijk voor het activiteitenprogramma bij de tentoonstelling op de website van het museum

Tekst door: Museum van Bommel van Dam

» terug naar Teksten